Dag 13 - van Rotorua via Waitomo Caves naar Taupo

8 november 2015 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Vertrek uit Rotorua

We nemen afscheid van Jeff en Janice en hun Springwaters Lodge in Rotorua. We hebben het enorm naar ons zin gehad bij ze, met iedere ochtend een heerlijk uitgebreid ontbijt. Je kan echt merken dat Janice er plezier in heeft haar gasten te verwennen met allerlei lekkers. Deze laatste ochtend heeft ze iets nieuws uitgeprobeerd en niet alleen wij vinden het heerlijk, zelf zegt ze dat de gasten dit voortaan krijgen. Boterhammen in muffinvorm, krokant gebakken en gevuld met witte bonen in tomatensaus en daar bovenop ei, bacon en kaas. Erg lekker! Daarnaast is er ook weer het heerlijke kiwi-aardbei sap.

Reisplan voor vandaag

Het plan is om via de Waitomo Caves naar ons volgende logeeradres te rijden dat in Taupo ligt. De Waitomo Caves zijn beroemd vanwege de glowworms die daar leven.

Waitomo Caves

Na ongeveer anderhalf uur rijden zijn we er. Het is enorm toeristisch en heel erg druk met vooral Chinezen. We zijn precies op tijd voor de tour van 11:30 uur. Als groep van 20 personen worden we lopend door de grotten geleid.  We hebben toch best al wat grotten gezien maar deze is echt weer heel anders. Met grote hoge ruimtes en licht van kleur. Het laatste stuk dat we lopend afleggen is heel donker. Als we goed kijken zien we al de eerste gloeiwormen! Het lijkt een soort sterrenhemel met al die kleine lichtjes. De wormen produceren het licht met hun achterlijf met de bedoeling hun eten naar zich toe te lokken. Dat vangen ze met kleverige draden. Na deze uitleg zou je het misschien niet zeggen maar het ziet er echt betoverend mooi uit! We lopen weer verder met de groep om in een bootje verder te gaan door de grot. Het is de bedoeling dat we heel stil zijn (geen idee waarom maar ik vind het prima). Fotograferen en filmen is in de grot niet toegestaan.  Als het wel zou mogen lukt het toch niet om het goed vast te leggen en nu hebben we alle tijd om gewoon goed te kijken naar hoe mooi het is. Het bootje wordt voortgebracht met behulp van touwen die door de grot gespannen zijn. Er zijn zo’n 10.000 gloeiwormen dus het lijkt op een hele heldere sterrenhemel! In combinatie met de stilte echt indrukwekkend. Maar zoals gezegd, ik kan er geen foto’s van laten zien.

Op weg naar Taupo

Na de grot gaan we op zoek naar een bakker voor de lunch. Dat blijkt nog niet eenvoudig op zondag. Uiteindelijk vinden we iets en eten we de gekochte broodjes aan een hele ongezellige picknicktafel. Vanaf hier is het nog ongeveer twee uur rijden naar de volgende lodge: Minarapa Lodge in Taupo. Onderweg rijden we langs weilanden gelegen op heuvels met hier en daar flinke stenen/rotsen. De schapen kunnen heerlijk in de schaduw van bomen liggen.

Minarapa Lodge

De lodge ligt aan een lange hobbelige oprijlaan. Middels borden worden we verzocht langzaam te rijden. Beneden is de lounge met een enorme openhaard met grote stenen (echt gaaf!!) en een grote eettafel waar we morgenochtend het ontbijt zullen krijgen. We gaan een grote trap op voor onze tijdelijke slaapkamer. Het ziet er heel gezellig en stijlvol uit! De kamer heeft een balkon met uitzicht op hun enorme tuin en landgoed met schapen, geiten en koeien.

Uitzicht vanuit onze kamer

Ze hebben drie leuke honden (labradorachtig/kruisingen) en een kat (Peaches) die graag de gastenverblijven in zou gaan maar dat niet mag.

Taupo

Het is nog vroeg (15:30 uur) dus we besluiten nog even richting Taupo te gaan om alvast de Huka Falls te bekijken en aansluitend wat te gaan eten. De Huka Falls zijn indrukwekkend! Een behoorlijke stroming voor en na de falls.

Huka Falls

1. Rob en Gerda:
    10 november 2015
    Wat een heerlijk boek schrijven jullie!
  2. John en Susan:
    10 november 2015
    Fijn weer verdere reisverhalen te lezen (ik was al bang iets niet goed gedaan te hebben) Had je geen pilletje ingenomen Simone?
    Wat een watergeweld bij die dam en die grot, ook heel apart.
    Genieten jullie maar fijn verder en wij ook van de verslagen!!
  3. Monique:
    10 november 2015
    Oh fijn dat we jullie weer reisverslagen kunnen sturen. Was wel even wennen een paar dagen zonder verslag! Ik ga snel de andere dagen lezen.
  4. Maaike:
    10 november 2015
    Wat leuk een paar verslagen achter elkaar! Wat jammer dat jullie geen foto's mochten maken bij die wormen (ook geen stiekeme Eric-opnames?!). En wat een verschillend weer hebben jullie!
    liefs
    Maaike