Dag 21 - Abel Tasman National Park

16 november 2015 - Abel Tasman National Park, Nieuw-Zeeland

Wat een geweldige dag is dit! Om 8:50 uur moeten we ons melden bij het kantoortje van de touroperator (Wilson’s) in Kaiteriteri voor de excursie Beaches, Bays and Seals. In Kaiteriteri ontmoeten we onze gids YT en de andere zes deelnemers, waaronder een Nederlands stel en een Pakistaans stel. We gaan aan boord van een boot waar ook deelnemers van andere excursies op gaan. We varen langs Split Apple Rock. In Torrent Bay gaan wij van boord. Onze gids vertelt ons alvast dat de boot ons niet tot op het strand brengt maar dat we over moeten stappen op een tender die ons ook niet helemaal tot het strand kan brengen. Het laatste stuk krijgen we dus natte voeten. We doen dus alvast onze wandelschoenen en sokken uit en broekspijpen omhoog. Brrr het water is best wel koud!!!

Op het strand krijgen we een korte uitleg, onder andere over het toilet: dit is voorlopig de laatste toiletstop met de mogelijkheid voor nummer 2’s. Wie wil krijgt een spray jacket aan. Iedereen krijgt een kajakschort aan en een reddingsvest. We krijgen instructies voor het instellen van de stepjes in de kajak. Elke kajak is uitgevoerd met een roer dat bediend wordt door degene die achterin zit. Iedereen krijgt ‘dry bags’ waare alles dat droog moet blijven in kan. Onder andere onze lunch en droge kleren. Wij krijgen de ruimste kajak toebedeeld omdat Eric de langste benen van de groep heeft en hij hierin het comfortabelst kan zitten. Deze heeft drie afsluitbare compartimenten dus we kunnen goed onze spulletjes opbergen. We krijgen uitgelegd hoe we in moeten stappen, hoe we het schort vast moeten maken aan de kajak en ook belangrijk: hoe we dat weer los krijgen in geval we ondersteboven in het water komen te liggen. Maar dat komt bijna nooit voor.

Als we goed zitten duwt YT onze kajak met ons erin in het water. We gaan hartstikke goed! Ondanks dat Eric het meeste werk doet en ik eigenlijk bijna niets. Het is heel afwisselend. Onderweg zien we vogels, New Zealand fur seals, mooie strandjes, een swing bridge. We varen over een klein riviertje. Op een klein strandje gaan we lunchen. YT kookt water voor koffie en thee. Heerlijk iets warms. De zon is weg dus het koelt best af. De Paki’s zijn niet heel bedreven met de kajak. Ze bleken voor vertrek gevraagd te hebben of het een probleem is dat ze niet kunnen zwemmen… Wat moedig om deze excursie te doen als je niet kunt zwemmen!! Eenmaal terug vroeg ik aan de vrouw van het stel of ze genoten hadden en dat hadden ze zeker. Zij is bang voor water maar hij wilde dit zo graag doen dat ze voor hem is mee gegaan. Dat is nog eens echte liefde.

Na de lunch is het wat harder gaan waaien en de golven zijn ook wat hoger. Het water stroomt af en toe over de punt heen. Een gaaf gezicht! Ondertussen zwemt vlakbij ons een zeehond naar een eiland. Geweldig. En er zijn heel veel vogels, vooral aalscholvers. We zien helaas geen pinguïns. Wel een Jan van Gent die tijdens onze lunch kennelijk ook toe is aan een lekker hapje want hij duikt steeds met een noodgang het water in. Machtig om te zien!

YT geeft aan dat we bij elkaar moeten komen en als een vlot moeten drijven met de vier kajaks tegen elkaar aan. We gaan een zeil opzetten en zo proberen terug te zeilen naar Torent Bay. De twee buitenste die voorin zitten houden het zeil met een hand vast en de twee buitenste die achterin zitten maken het zeil vast aan hun peddel en houden de peddel omhoog. Zo zeilen we een stukje richting het strand. De wind komt alleen niet uit de juiste hoek dus we gaan toch weer over op peddelen.

Eenmaal weer aan wal kunnen we kiezen of we met de boot mee terug gaan of eerst nog 1,5 á 2 uur terug wandelen naar Anchorage en daar weer aan boord van de boot gaan. Wij vinden het leuk om nog een stuk te wandelen en het is een schitterende route. Inmiddels is het zonnetje weer terug en dat levert hele mooie tropische beelden op van goudgele stranden met blauw/groen water. Af en toe wat omhoog en omlaag wandelen en ineens zit je dan toch weer ver boven het water. Eenmaal op het strand is het nog even wachten tot de boot ons weer komt halen. We zijn aardig afgekoeld dus terug op de boot gaan we lekker binnen zitten en niet buiten (zoals op de heenweg). We zijn enorm rozig. Inmiddels is het al 6 uur. We rijden naar het centrumpje om te eten en komen bij een grill restaurant uit. Ze hebben het erg druk en daar verontschuldigen ze zich voor maar wij vinden het geen probleem, we zijn tenslotte op vakantie. We nemen vooraf lekker knoflookbrood en als hoofdgerecht gaat Eric opnieuw aan de rump steak en ik neem een stoofpotje dat er geweldig goed uit ziet en ook heerlijk smaakt. Een dessert nemen we niet want er staat nog 1,5 kilo chocoladetaart in de koelkast. We weten nu eindelijk hoe we lekkere koffie kunnen maken met zo’n duwding en samen met een stuk taart is dat een goeie afsluiter van deze zeer geslaagde dag!

1. John en Susan:
    17 november 2015
    Dan wel geen walvis maar wel een zeehond!
    En wat goed dat ze uitleggen hoe dat schort ook weer los kan!
    Hier alles goed en de zon schijnt.
  2. Monique:
    17 november 2015
    Het klinkt als een geweldige tocht. Hoe lang duurde die kajaktocht? Wat leuk dat jullie samen een zeilboot konden vormen met die kajaks maar jammer dat er niet genoeg eind stond.
  3. Maaike:
    17 november 2015
    Het ziet er supergaaf uit! Gelukkig was het weer goed genoeg zodat het door kon gaan! En leuk al die verschillende mensen die je tegenkomt. Inderdaad echte liefde!!! Net als bij jullie!
    liefs
    Maaike