Dag 29 - Milford Sound

24 november 2015 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Om 7:30 uur gaan we aan het heerlijke ontbijt, vers klaargemaakt door Pam. Lekkere gepocheerde eieren op toast, vers fruit, yoghurt met cereals, versgebakken scones. Heerlijk! We praten wat met de andere gasten over hun plannen voor vandaag. Eén stel doet vandaag een stuk van de Milford track en een ander stel gaat vandaag naar de Doubtful Sound. Wij gaan vandaag naar de Milford Sound en verwachten dat we daar wel met een boot kunnen. Het weer ziet er grauw uit met veel wind en af en toe regen. Maar dat is vrij normaal voor deze streek. Sneeuwkettingen hebben we in elk geval niet nodig want er is alleen nog sneeuw op de bergtoppen en niet op de weg.

Onderweg komen we langs heel veel parkeerplaatsen waar iets te doen is. De eerste waar wij stoppen is Mirror LakesSmall tarns (mountain lakes) on the roadside provide outstanding mountain reflections in calm weather. A 10 minute walk with views of Earl Mountains.

Mirror Lakes

Ook al waait het een beetje en vallen er wat druppels regen, we gaan toch even kijken. We kunnen altijd op de terugweg nog een poging wagen. Een houten pad voert langs de meren en ondanks de omstandigheden zien we toch wel iets van een spiegeling! Maar vanmiddag komen we hier terug.

Onderweg komen we langs steile bergwanden met tientallen watervallen. Dat is het voordeel van de vele regen de afgelopen anderhalve week.

We gaan ook door een tunnel: Homer Tunnel. Deze tunnel is 1219 meter lang en met verkeerslichten wordt geregeld vanaf welke kant er in gereden mag worden. In de tunnel is weinig verlichting. Wij zitten achter een flinke bus die ineens zijn alarmlichten aan doet. Hm, er zal toch niets aan de hand zijn? Niet echt een lekker idee om opgesloten te zitten in deze tunnel. Maar er is niks aan de hand.

Eenmaal in Milford aangekomen parkeren we de auto en lopen we het laatste stukje (onder een afdakje maar het regent helemaal niet hard hoor). In een groot gebouw lijkt het wel een soort markt met kraampjes van de verschillende aanbieders van boottochten. Lastig kiezen. Wij kiezen uiteindelijk voor een kleine boot omdat die overal dichterbij kan komen en er minder mensen op kunnen (en er dus ook minder gedrongen hoeft te worden als er iets te zien is). We kunnen nog net aan boord van de tocht van 10:45 uur en als we zitten vertrekken we gelijk. We zitten buiten op het achterdek, lekker uit de wind en uit de spray van een grote waterval: Bowen Falls. Het is vandaag mistig en dat levert mooie plaatjes op en ook hier zijn heel veel watervallen door de vele regen. Schitterend. We komen langs wat rotsen met New Zealand fur seals. En we gaan langs een waterval waarbij we gewaarschuwd worden dat je op het voordek nat kan worden: ik blijf dus op het achterdek. Eric niet. Alles waar zijn regenjas niet zat is doorweekt. Maar het droogt snel.

Als extraatje omdat de zee zo kalm is gaan we ook een stukje de Tasman Zee op. Afschuwelijk! Ik wil NIET weten hoe de zee is als hij niet kalm is. En die kapitein nog leuk vertellen dat hij wel eens golven van acht meter heeft hier. Nou, er is bijna een hele andere golf op zijn achterdek. Ik ben blij dat hij gaat keren (en minder blij met de waarschuwing dat we waarschijnlijk wat op de golven gaan rollen, daar word ik meestal pas echt misselijk van). Gelukkig is het snel voorbij en blijft het goed gaan. Niet veel later horen we dat we een crested penguin kunnen zien! Dus gelijk allemaal naar het voordek. Geweldig! Ze zijn niet vaak te zien dus wat een mazzel weer voor ons. Wat zien ze er enig uit.

Crested penguins

Weer wat verder worden we opnieuw gewaarschuwd voor nattigheid. Nu niet alleen op het voordek. Ik ga snel naar binnen want ik heb geen zin in natte zooi (die rainsleeve voor mijn camera heeft ook een grens natuurlijk). Eric blijft weer buiten maar vlucht even later toch ook maar naar binnen: dit is iets te erg haha.

Het is een tour van bijna twee uur en op het uitstapje op zee na was het geweldig. Echt heel mooi.

We rijden terug richting de lodge en stoppen onderweg bij indrukwekkende waterval: The Chasm: Dramatic views of a rock chasm and waterfalls formed by the rushing waters of the Cleddau River. The loop forest walk is 20 minutes return.
Een mooie korte wandeling en echt een hele gave waterval. Met een brug lopen we over de waterval heen en hebben perfect uitzicht.

The Chasm

Iets verder stoppen we bij Lake Gunn: An easy loop track takes you through red beech forest to the shores of Lake Gunn. A variety of mosses and native birds can usually be seen (45 minutes). Wheelchair accessible.

Ik denk dat wij ergens fout gelopen zijn want als ze dit rolstoelvriendelijk noemen dan moeten de rolstoelen hier minsten uitgevoerd zijn met rupsbanden. Het wordt op den duur een enorm blubberpad. Maar op dit pad komen we wel een zuidereilandse robin tegen! Die heeft geloof ik niet helemaal door dat wij hier staan. Hij komt zo dichtbij! Zo'n 15 cm voor mijn schoen geeft hij zichzelf nog een poetsbeurt ook.

NZ Robin

Als we de weg zien, gaan we toch maar die kant op het bos uit. Al met al alweer een schitterende dag. Wordt het nou niet eentonig om te lezen, steeds zulke succesdagen?

1. Rob en Gerda:
    24 november 2015
    Saai? Wat een onzin! We genieten elke ochtend op bed aan de koffie van jullie dagverslagen. En als zelfs Eric vlucht voor het vocht, is dat zelfs spectaculair! En die Robin, is dat een soort zeerob?
    Veel liefs vanuit een ook veel water verwachtend Amsterdam
  2. Eric en Simone:
    24 november 2015
    Fijn dat het niet saai is! Wat betreft de robin: ik heb wat foto's toegevoegd aan het verslag.
  3. Rob en Gerda:
    24 november 2015
    Uhhhh, is dat die vogel?
  4. Margje v.d.Voort:
    Saai absoluut
    Geniet met volle teugen
    Dank jullie wel!!
  5. Eric en Simone:
    24 november 2015
    Ja, een robin is een vogeltje.
  6. John en Susan:
    24 november 2015
    Saai? Zeker niet!! Ik vind het zo leuk dat ik wil voorstellen hiermee ook thuis mee door te gaan! Waren die nieuwe gasten nu bij het ontbijt wel spraakzaam? Prachtige Robin en gelukkig ook nog Pinguins. Knap hoor Simone dat je toch steeds mee op een boot gaat, Eric is zo echt in z'n element hé.
  7. Robert en Marjolein Keizer:
    24 november 2015
    Heee, dat wordt zeker niet eentonig, die succesdagen! Lekker van genieten hoor! Prachtig verslag weer dit keer, we kunnen ons al bijna voorstellen dat we er zijn. We hebben er weer heel veel tips uit gehaald...in één woord...schitterend!
  8. Tineke:
    26 november 2015
    Saai zeker niet! Ik dacht in onze blog ook steeds ik kan alleen maar zeggen hoe mooi het overal is. Maar ja dat is ook echt zo. Herkenbaar en zeer leuk om door jullie even weer terug te zijn.
  9. Tineke:
    26 november 2015