Dag 33 - Van The Catlins naar Dunedin

28 november 2015 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

We besluiten het na de lange dag van gisteren vandaag rustig aan te doen. Dat is ook wat de houders van deze lodge willen bewerkstelligen: geen wifi op de kamers zodat je met elkaar praat in plaats van allebei in een scherm duikt. En ook hoef je pas om 13:00 uur uit te checken!

We drinken koffie met uitzicht op de weilanden met schapen op de heuvels. De boer komt voorbij met zijn auto en drie honden om de schapen een kant op te drijven. Geweldig om te zien. De zon schijnt prachtig op de heuvels!

We ontbijten in het nabijgelegen dorpje en gaan dan op pad richting tunnel hill. Een oude spoortunnel van bijna 300 meter lang. Ik vind het helemaal niks zo'n donkere tunnel en aan de andere kant loopt het nog dood ook. We gaan verder naar tunnel beach maar eenmaal daar is het zo hard aan het regenen dat we besluiten door te rijden naar Dunedin. Inderdaad Pam, om naar het albatros visitor centre te gaan. Geweldig! We boeken een tour en die start al over vijf minuten. We krijgen een hoop informatie over de albatrossen. Dit is de enige plek op aarde waar de vogels aan land gaan waar ze zo makkelijk te bereiken zijn. Hier broeden ze. Er zijn op dit moment in elk geval drie broedende vogels die we kunnen zien vanuit de observatiehut. Erg gaaf om te zien. Maar eigenlijk vinden we het nog veel gaver om de albatrossen te zien die in de lucht zijn! Gigantisch groot zijn ze! En ik vond mantelmeeuwen altijd al zo groot. Deze albatrossen zijn nog drie keer zo groot met een spanwijdte van ongeveer drie meter. Echt imposant.

Een andere mogelijkheid voor een tour is vanavond de kleine blauwe pinguïns aan land te zien gaan. We besluiten eerst te kijken hoelang het rijden is vanaf ons nieuwe adres. De tour begint om 21:00 uur en we moeten nog eten en heen en weer rijden. We gaan naar de B&B, een schitterend huis in Dunedin en weer hele aardige mensen. In de buurt eten we wat langs de kust waar de branding goed te keer gaat. Een mooi gezicht hoe het water tot op de weg opspat. Eenmaal in het visitor centre kleden we ons heel warm aan want het zal koud zijn als de pinguïns aan land gaan. Dat klopt inderdaad en ondanks de warme kleding hebben we ijskoude handen. Er staat een hele koude harde wind maar het is ontzettend leuk om de pinguïns in groepjes aan land te zien komen en omhoog te zien klimmen. We kunnen ze van heel dichtbij bekijken! Maar doordat het best donker is en de camera's allemaal hinderlijke lichtjes gebruiken om scherp te stellen maak ik geen enkele foto.

En nu is deze dag ook alweer voorbij en heb ik geen tijd meer om foto's te plaatsen. Dat komt wel weer een keer!

1. John en Susan:
    28 november 2015
    2 Verhalen op één dag, dubbel fijn! Met de B & B's treffen jullie het ook elke keer hé, aardige mensen/lekker eten, had ook anders gekund. Tijger/Casey samen op de bank 't worden echt nu vriendjes
    alledrie. Hier poezen, daar pinguins, bijna hetzelfde:)
  2. Robert en Marjolein Keizer:
    28 november 2015
    Mooi verslag weer, opnieuw net of we er zelf al zijn :-) En erg bijzonder de blauw pinguïns hoor!
    De dagen vliegen inderdaad voorbij zo, voor ons nog een paar dagen voor vertrek, het wordt nu echt serieus!
    We proberen jullie nog zo lang mogelijk te volgen, veel plezier nog!
  3. Gilbert en Monique:
    29 november 2015
    Gaaf zeg die albatrossen en blauwe pinguïns! Die kan je alvast weer afvinken!
  4. Maaike:
    29 november 2015
    Geweldig dat het gelukt is om die pinguïns van dichtbij te zien! Daar heb je wel een paar koude handen voor over inderdaad.
    Liefs!