Dag 12 - White Island en Wai-O-Tapu

7 november 2015 - White Island, Nieuw-Zeeland

Helikopter excursie naar White Island

Half 7 ging de wekker en half 8 zaten we aan het wederom overheerlijke ontbijt. Vandaag met worstjes van de plaatselijke slager, roerei, bacon en hashbrowns. Zalig! Het weer is schitterend: zonnig, nagenoeg windstil, beter kan niet. Dus het telefoontje naar de helikopterbeweging laten we achterwege; we gaan er gewoon heen. Daar aangekomen blijkt onze inschatting juist: beter weer kun je haast niet treffen. We worden nog even gewogen (we hebben onze gewichten al in februari doorgegeven maar na het overheerlijke buffet van gisteravond is het heel verstandig om dat nog even te checken, in verband met de benodigde hoeveelheid brandstof). Vanuit de verte zien we de helikopter al aan komen. Wij zijn de enige passagiers. We vragen nog even wat de beste plek is om te zitten als je makkelijk luchtziek wordt en dat is voorin. Sorry Eric...

Tijd om in te stappen

De piloot heeft alvast een zakje bij de voorstoel gelegd... Maar ik heb het gelukkig niet nodig. We krijgen een opgevouwen zwemvest om ons middel omdat we ver gaan vliegen en verder is het zitten en gaan. Indrukwekkend om zo verticaal omhoog te gaan!

Het is ongeveer 40 minuten vliegen naar White Island, een actieve vulkaan van graad 1. Boven het eiland hangt altijd een witte wolk van stoom, vandaar de naam White Island. Chris, de piloot, legt ons het een en ander uit over het eiland. Zoals over de kleuren die we zien, de bollingen in de grond (en hoe gevaarlijk het is om daar overheen te lopen), De gassen onder het aardoppervlak duwen de grond omhoog. Daardoor zijn er dunne lagen grond waar je makkelijk doorheen kunt zakken. Het eiland is voortdurend in beweging en aan het veranderen. Het niveau van het kratermeer verschilt. De modderpoelen kunnen de ene keer actief zijn, de andere keer droog zijn en ergens anders weer actief worden.

We krijgen gasmaskers voor het geval de zwaveldampen te erg worden. We hebben ze gelukkig niet nodig. De wind staat zo gunstig dat we het kratermeer kunnen zien. We wandelen een stuk over het eiland, zien de oude zwavelmijn, een kolonie jan van genten (van een flinke afstand).

Jan-van-Genten op White Island

In totaal zijn er drie bedrijven die het eiland aan mogen doen: twee helikopter maatschappijen en een bootmaatschappij. We hebben geluk, als we aankomen zijn we de enigen. Iets later komt een tweede helikopter met nog twee passagiers.

Na ongeveer anderhalf uur is het tijd om terug te gaan. Onderweg terug zien we de boot met passagiers richting het eiland varen.

Waip-O-Tapu

's Middags  bezoeken we de Wai-O-Tapo thermische velden. Heel interessant en mooi om te zien.

Ngakoro Lake

's Avonds eten we buiten op een terras in de schaduw!

1. Maaike:
    7 november 2015
    Wat een ontzettend geweldige dag weer en wat een geluk dat het weer mee zat en dat je niet beroerd bent geworden Moon! Echt super!!!
    Liefs
    Maaike
  2. Rob en Gerda:
    7 november 2015
    Wat fantastisch om mee te maken! En met zo weinig mensen in de buurt! En gelukkig ben je niet misselijk geworden Simone! Heerlijk dat we 't zo mee kunnen beleven! Liefs en xxx Gerda, Rob zit vandaag in Den Bosch!
  3. Carina:
    7 november 2015
    Wat geweldig! Wat ziet het er fantastisch uit. Supermooie foto's. Wat zullen jullie genieten. Gelukkig is alles goed gegaan met de vlucht. We zijn benieuwd naar wat er verder nog gaat komen. Elke keer zulke mooie foto's en belevenissen waarvan je denkt dat ze niet te overtreffen zijn, maar toch.. Enorm veel plezier nog!
  4. John en Susan:
    8 november 2015
    Spectaculair! ik kan niet anders zeggen. Wat een aparte vakantie is dit, heerlijk!