Dag 25 - Franz Josef

20 november 2015 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Regen, regen en nog eens regen. 's Nachts word ik al meerdere keren wakker van het gekletter op het dak van ons gezellige huisje hier. Gisteravond dacht ik nog dat we misschien vroeg op moesten om met zonsopkomst bij Lake Matheson te zijn. In dit meer kun je bij windstilte schitterend de reflectie van de bergen zien. Dat is deze ochtend dus niet nodig. Het is zwaar bewolkt en het regent bijna aan één stuk en niet zachtjes. Gisteravond werd het natuurlijk wat later door de geweldige kiwi-tour dus vandaag doen we rustig aan. We ontbijten in het dorpje (wat is het weer lastig kiezen tussen al die lekkere dingen op de menukaart...) en gaan weer terug naar het huisje. Het lijkt of het nooit meer droog zal worden en eigenlijk vinden we zo'n rustig dagje ook best lekker. Maar als 's middags de zon door komt gaat het bij mij toch kriebelen: zonde om niet te profiteren van het droge weer! We gaan op pad, naar de andere grote gletsjer hier de Fox Glacier. Het is nog even rijden over een flink bochtige weg. Even ben ik bang dat we zo lang onderweg zijn dat het alweer zal regenen tegen de tijd dat we er zijn maar nee! Onderweg naar de gletsjer komen we langs uitzichtpunten en korte wandelingen. Het uitzicht op de gletsjer is mooi. Het contrast met op de voorgrond regenwoud en op de achtergrond die koude gletsjer is bizar en mooi. We wandelen over een 'ancient bridge' waarbij staat dat er niet meer dan vijf personen tegelijk op mogen. Het wiebelt een beetje en ziet er heel gaaf uit. Onder de brug stroomt het water met een flinke snelheid. Door de regen van vanmorgen zijn er langs de bergen veel kleine waterloopjes.

Een andere route gaat dwars door regenwoud. Heel bijzonder. Alles druppelt nog na van de regen. Overal verschillende soorten mos en heel apart gevormde bomen. Het is niet goed te zien hoe sommige bomen ooit gegroeid zijn. Het lijkt soms wel alsof ze ge-end zijn op zichzelf. Soms begint het met meerdere stammen uit de grond, dan lijkt het samen te voegen en later splitst het weer.

Na dit mooie pad besluiten we nog door te gaan naar Lake Matheson. De wind is nog niet gaan liggen dus we zien geen spiegeling. We lopen terug naar de auto langs een groot weiland met koeien en grote bomen met op de achtergrond de besneeuwde bergen.

Dit is waarschijnlijk voorlopig ons laatste reisverslag. Het ziet er naar uit dat we pas volgende week vrijdag weer Wifi hebben. Dus geen zorgen als het een tijdje stil is vanaf ons.

@ Margje: Dat wist ik niet, dat je in Nieuw-Zeeland had kunnen wonen!

@Susan: Een BLT is een heerlijke sandwich met o.a. Bacon, Lettuce (sla) en Tomato.

1. Rob en Gerda:
    20 november 2015
    Wat een leuk verslag weer. En voor de komende week wensen we jullie alvast een heel fijne vakantie toe!

Veel liefs vanuit een kouder weer verwachtend Amsterdam!
  2. John en Susan:
    20 november 2015
    Weer zo heel mooi deze dag ondanks de regen.
    Fijn dat ik nu weet wat een BLT is ik had al zoveel vreemde woorden bedacht.
    Jammer dat we nu even geen verslagen krijgen maar ik kijk toch elke morgen direct:)
    p.s. Maaike; ik ben geen klikspaan, maar ze heeft de top eruit gebroken en nu is het ondanks liefdevolle zorg van John alleen nog maar een lege droge bol:(
    Hele fijne dagen verder Eric en Simone zonder regen!
  3. Frank:
    21 november 2015
    Wat een schitterend land! ik ben erg benieuwd naar de foto's!